Урок английского языка "Nothing is forever!"

Автор: Мартыненко Н.Н.. Опубликовано в Гуманитарные науки

Урок английского языка в 7 классе «Nothing is Forever!». Методическая разработка урока заняла 2 место в региональном этапе Всероссийского конкурса профессионального мастерства педагогов «Мой лучший урок» в 2011-2012 учебном году (письмо ККИДППО от 14.10.2011г. № 01-20 / 1771-1). Автор разработки - учитель английского языка Мартыненко Наталья Николаевна.

Тема урока: «Обобщение по теме «Защита окружающей среды».

Цель урока: Закрепить лексические и грамматические навыки и умения учащихся.

Задачи урока:

  1. Закрепить лексику по теме «Окружающая среда».
  2. Закрепить навыки образования существительных с помощью суффикса –tion и глаголов с помощью приставки re-.
  3. Закрепить навыки употребления артикля the с предметами и понятиями, являющимися единственными в своём роде.
  4. Развивать навыки поискового чтения художественного текста.
  5. Закрепить навыки употребления конструкции used to для описания действия в прошедшем времени.

Оборудование: интерактивный кабинет английского языка (ПК, интерактивная доска, проектор), УМК для 7 класса (авторы Кауфман К., Кауфман М.), диск «Витаминный курс английского языка. Мультимедийный учебник. 8 класс», карточки для взаимоконтроля, бланки с заданием “Which of these nouns need article “the”? Which don’t?”, постеры(домашняязаготовкаучащихся)

План-конспект урока:

Слайды 1-2 (Титульные)

Good morning, children!

Good morning!

Glad to see you!

Glad to see you, too!

If you are ready for the lesson, let’s start it.

Sasha, Lena, Galya, Ira and Dasha, I’d like you to come to the board and show us what you have done for your homework.

Слайд 3.

Thank you very much. I’ve got a question for you. Who is speaking in the poem? - Nature, trees, rivers, animals, birds, plants, ...

Can you guess what the topic of the lesson is?

Nothing is forever! – Ничто не длится вечно!

Игра (Витаминный курс английского языка 8 класс)

Let’s have some phonetic exercises of Voice Pilot.

Lesson 9. Protect our environment.

  • environment
  • ozone layer
  • recycle
  • nature
  • earth
  • pollution
  • chemicals
  • forest

Слайд4.

What does the word “environment” mean? - “The environment” means oceans, seas, rivers, lakes, forests, trees, plants, animals, birds, fish, people.

Переключитьинтерактивную доску в «сон».

Игра (Витаминный курс. Мультимедийный учебник английского языка, 8 класс)

P1, come to the computer and do the following exercise, please.

Lesson 7. Nature.

What do you call these places? Match the pictures with the correct answers.

  1. a green field
  2. a thick forest
  3. high mountains
  4. a sandy beach
  5. a deep lake
  6. a narrow river

I’d ask the rest of the class to find exercise 9 on page 65 (Учебник английского языка 7 класс).

Ex.9. Add suffixes to these verbs and make nouns.

  1. inform – information
  2. situate – situation
  3. protect – protection
  4. pollute – pollution
  5. organise– organization

Ex.10. Match the nouns with the translation.

  1. загрязнение – pollution
  2. информация – information
  3. организация – organisation
  4. защита – protection
  5. ситуация – situation

P1, your time is up. The class, get ready to check the test.

Вернуть интерактивную доску в нормальный режим.

Проверка выполненного индивидуального задания.

P2, correct the mistakes, please.

Отправить интерактивную доску в режим «сон».

Задание«Витаминныйкурсанглийскогоязыка. Мультимедийныйучебник8 класс».

P3, come to the computer and do the following exercise. Choose the appropriate word and fill in the blanks.

Lesson 7. Fields and rivers and lakes

  • Cows love eating grass from green fields.
  • I like swimming in deep blue lakes.
  • Sandy beaches are the best for sunbathing on.
  • I don’t really like climbing very high mountains.
  • Narrow rivers are difficult to canoe in.
  • We love playing games in thick forests.

Задание для остальных учащихся (Учебник английского языка).

Would you find exercise 1 on page 67, please?

Ex.1. Remake these sentences. Use prefix re-.

  1. Reuse this bag again.
  2. The workers had to rebuild this wall.
  3. We made a mistake. Recount the people.
  4. This flat is very old. We must redecorate it.

P3, your time is up. Your classmates are going to check the test.

«Разбудить» интерактивную доску.

Проверка теста.

P4, correct the mistakes, please.

Переключить интерактивную доску в программу PowerPoint и открыть презентацию “Nothing is forever”.

I think, you are getting tired. Let’s have some rest. Sit down comfortably and look at the screen. Put your hands before you on the table. Try to guess whose sounds you are listening to.

Слайд 5.

Whose sounds did you hear?

I think it’s the sound of the ______ .

Переключить на «Витаминный курс английского языка».

Игра (фронтальная письменная работа).

Каждый ученик получает распечатанную форму для заполнения.

The next task for all of you is to fill in the blanks.

Lesson 9. Our World.

  1. I’m really worried about the environment.
  2. I don’t think that people recycle enough.
  3. If we don’t recycle, the hole in the ozone layer will get bigger and bigger.
  4. Too many forests have been chopped down.
  5. We need to take care of the earth we live on.
  6. Forests are an important part of nature.

Взаимопроверка задания учащимися.

Учащиеся выставляют друг другу оценки по предложенной схеме.

Свернуть игру.

Переключить интерактивную доску в программу PowerPoint“Nothingisforever”.

Слайд 6. Фронтальная письменная работа.

Ответы вписываются учащимися в заготовленный бланк.

Which of these nouns need article “the”? Which don’t?

  1. forests
  2. atmosphere
  3. Earth
  4. ground
  5. Mars
  6. sun
  7. air
  8. oceans
  9. environment
  10. litter

Exchange your answer sheets. Check your answers on the board. Give marks.

Взаимопроверка задания.

Ученики выставляют друг другу оценки.

Выключить интерактивную доску в «сон».

Ecological problems are the most important ones in our days. At home you had to read a story about the future – year 2170. Would you like to do some exercises, please?

Ex.6, p.74 (Учебник английского языка)

Фронтальный опрос. Проверка домашнего задания.

Answer the questions.

  1. 10 July was a special day because it was Jack’s birthday.
  2. Everybody tried to do something nice for Jack.
  3. Jack’s grandfather promised him to go camping.
  4. Jack wanted to go camping because he didn’t know this word.
  5. It was dark. There were 6 trees and a little river.
  6. Jack and his Grandfather found a stick and a very old plastic bottle.
  7. I think it was Grandfather’s bottle.

Слайды 7-8.

Do you think the story is funny?

If we compare the Earth of the 20th century with the planet’s condition 400 years ago, we’ll see that the story isn’t so strange… Look!

Слайд 9.

They used to live on the Earth…

The story of these animals and birds is tragic. But there is still much to protect. Listen to the song and you will know whose sound you had heard some minutes ago.

Слайд10.

You’ve heard the following words:

In every colour there is a light,

In every stone sleeps a crystal.

Remember the shame

When you used to say:

Man, it’s the dream of the dolphin.

Слайд11.

What can you do to help the planet? Remember! We must recycle them to save our …  Fill in the missing letters and exchange your sheets of paper to check the work.

Check your answers. Give marks to each other, please.

Взаимпопроверка. Выставление оценок по схеме.

Слайд 12.

Write down your homework.

Слайд13.

I’d like you to practice reading the letter “g”. Now we can make the conclusion of the lesson.

Modern technology owes ecology an apology.

I suppose we could make a collage with our posters and take a picture of it. Each of you will get a logo of Children’s Ecological Group. Thank you very much for the lesson.

Учитель размещает мини-постер на заготовленном щите. Затем ученики по очереди подходят и размещают свои постеры.

Завершение урока:открыть Интернет-страницу http://lingualeo.ru, набрать в поисковой строке сайта слово ecology, продемонстрировать список видеофайлов, включить 1-минутный видеоролик экологической рекламы“For this little panda to be happy”.

Использованные источники:

  • Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Английский язык: Счастливый английский.ру / HappyEnglish/ru: Учебник английского языка для 7 класса общеобразовательных учреждений. – Обнинск: Титул, 2007.
  • Витаминный курс. Мультимедийный учебник английского языка, 8 класс.
  • Песня из альбома группы Enigmatic  “The Dream of the Dolphin”

Интернет-источники (изображения и видеофайл):

http://lingualeo.ru

http://images.china.cn

http://www.designandpeople.org

http://www.chiosnature.org

http://www.tendringdc.gov.uk

http://www.fantisola.com

http://images.cafepress.com

http://proxied.changemakers.net

Author: Nataly